dk

 

Opsætning af brugerdefinerede menupunkter

 


Generelt

Nyt brugerdefineret menupunkt

Funktioner til brugerdefinerede menupunkter

 


Generelt

 

Når en formular er udfyldt, kan du bestemme hvad der skal ske når brugeren klikker på fx Gem.

 

Tilbage til toppen


Nyt brugerdefineret menupunkt

 

Brugerdefineret menupunkt bruges til at opsætte individuelle, rettighedsstyrede menupunkter, der kan udføre en handling ved aktivering.

Klik på "Nyt brugerdefineret menupunkt", og følgende skærmbillede fremkommer:

 

Navn

Navnet på det brugerdefinerede menupunkt.

 

Label på menupunkt

Her angives selve den tekst der kommer til at stå på menupunktet fx "Send til Økonomi afd.".

 

Vælg ikon

Her kan der vælges mellem 10 foruddefinerede ikoner: Tilbage, Gem, Slet, Send, Ny, Godkend, Afvis, Redigér og Udskriv

 

Gå til side

Her angives der hvilken formular der skal vises efter klik på det nye menupunkt.

 

Vælg funktion

Vælg hvilke funktioner der skal udføres, når der klikkes på knappen. Tilføj en funktion til knappen ved at vælge den og klikke på den lille blå pil, der peger til højre. Fjern en funktion fra knappen ved at vælge den og klikke på den lille blå pil, der peger til venstre.

 

Tilbage til toppen


Funktioner til brugerdefinerede menupunkter

 

Der kan knyttes nogle forskellige funktioner til et brugerdefineret menupunkt.
 

Betingelse Start/Slut

 

'Betingelse Start'- og 'Betingelse Slut'-funktionerne benyttes sammen til at skabe en såkaldt 'if-sætning'.

Billedet ovenfor viser egenskaberne for 'Betingelse Start'-funktionen, som bruges til at sætte betingelsen for if-sætningen op. I billedet er betingelsen 'Afdeling = 0', hvilket betyder at betingelsen kun er opfyldt, hvis værdien af 'Afdeling' er 0. Funktioner mellem 'Betingelse Start' og 'Betingelse Slut' bliver kun udført, hvis if-sætningens betingelse er opfyldt. Ellers vil funktionerne mellem 'Betingelse Start' og 'Betingelse Slut' blive sprunget over, hvorefter resten af funktionerne udføres.

'Værdi' skal være et tal.

Der skal være en 'Betingelse Slut'-funktion for hver 'Betingelse Start'-funktion.

Det er muligt at inkludere flere 'Betingelse Start/Slut'-par for en knap.

 

 

For Hver Start/Slut

 

'For Hver Start' og 'For Hver Slut'-funktionerne benyttes sammen til at skabe en såkaldt 'for-løkke'.

Billedet ovenfor viser egenskaberne for 'For Hver Start'-funktionen, som bruges til at sætte for-løkken op. Først skal man vælge en skabel, og dernæst skal man vælge hvilket 'Unikt felt' funktionen skal løbe igennem - dette kunne f.eks. være '[tabelnavnher].Id'. Funktioner mellem 'For Hver Start' og 'For Hver Slut' bliver udført for alle indtastninger i den valgte tabel.

Der skal være en 'For Hver Slut'-funktion for hver 'For Hver Start'-funktion.

Det er muligt at inkludere flere 'For Hver Start/Slut'-par for en knap.

 

 

Send e-mail til

 

'Send e-mail til'-funktionen benyttes til at sende e-mails direkte fra en form.

Billedet ovenfor viser egenskaberne for 'Send e-mail til'-funktionen. 'E-mail-form' angiver den form, der sendes som e-mail til modtageren. 'E-mail' angiver modtageren. Dette kan være en fast modtager (som angives i feltet 'Fast modtager'), en e-mail-adresse, som er angivet i et tekstfelt i en tabel der er forbundet eller relaterer til formen, eller e-mail-adressen tilhørende en bruger eller den overordnede til en bruger i en tabel der er forbundet eller relaterer til formen.

'Send e-mail til'-funktionen kan kombineres med 'For Hver Start/Slut' og 'Betingelse Start/Slut' for f.eks. at sende en e-mail til alle i en bestemt afdeling.

Læs mere om at sende e-mails fra IntelliForms her.

 

 

Set felt værdi

 

'Sæt felt værdi'-funktionen benyttes til at sætte værdien af et felt i en tabel forbundet eller relateret til formen.

Billedet ovenfor viser egenskaberne for 'Set felt værdi'-funktionen. Når funktionen udføres sættes værdien af det valgte felt til den angivne værdi. Typen af 'Værdi' afhænger af hvad der er valgt i 'Vælg felt'-drop down-boksen. F.eks. vil typen af 'Værdi' være tekst, hvis det valgte felt er et tekstfelt. Hvis typen af det valgte felt er numerisk, vil typen af 'Værdi' være et tal. Det er muligt at vælge, om eventuelle bruger- og tidsstempler skal opdateres eller ej.

'Sæt felt værdi'-funktionen kan kombineres med 'For Hver Start/Slut' og 'Betingelse Start/Slut' for f.eks. at sætte afdelingen for alle indtastninger i en bestemt gruppe.

 

 

Slet aktuelle post

 

'Slet aktuelle post'-funktionen benyttes til at slette en post.

'Slet aktuelle post'-funktionen kan kombineres med 'For Hver Start/Slut' og 'Betingelse Start/Slut' for f.eks. at slette alle poster fra en bestemt afdeling.

 

 

Vis besked og stands kørsel

 

'Vis besked og stands kørsel'-funktionen benyttes til at vise en brugerdefineret meddelelse til brugeren og stopper samtidig udførslen af eventuelle følgende funktioner.

Billedet ovenfor viser egenskaberne for 'Vis besked og stands kørsel'-funktionen. Her kan den meddelelse, der skal vises, indtastes.

Det er vigtigt at huske, at denne funktion stopper udførslen af eventuelle følgende funktioner. Så hvis denne funktion skal vise noget information (f.eks. "Alle poster med forbindelse til afdelingen 'Salg' er blevet slettet.") til brugere, skal man sørge for at denne funktion udføres efter de andre funktioner. Denne funktion kan dog også kombineres med 'Betingelse Start/Slut' til at stoppe udførslen af følgende funktioner, hvis et bestemt felt f.eks. har en "forkert" værdi.

 

Tilbage til toppen

IntraNote a/s | Papirfabrikken 20A | 8600 Silkeborg | Tlf. 7026 9500 | www.intranote.dk