Releasedato: 24-10-2016
I dette afsnit finder du beskrivelser af nye funktioner samt udvidelser til IntraNote Portal Server 16.3. Under de beskrevne hovedområder kan du se beskrivelser til flere af funktionerne.
Du kan til enhver tid se seneste krav til platformsupport (systemkrav) her.
Forbehold for ændringer i releasenotes frem til releasedato
Det er et krav at man kører seneste version af ADsync (version 3.1.10), da ADsync ellers kan fejle under afvikling.
Nyeste version kan downloades her (kræver login til ExtraNote)
Installations- og opdateringsprogrammet indeholder nu mulighed for installation/opdatering af
- video streaming-service inkl. opsætning af file-store
- video konverterings-service
HUSK ved bestilling af opdatering at skrive i kommentarer såfremt I ønsker video funktionalitet
Listen over mulige database til opdatering er ændret til alfabetisk sortering for at gøre det mere overskueligt.
Der er foretaget en del omskrivning i forbindelse med rettighedstjek i infobasen, som gør at svartiden på denne del er optimeret.
Hvis det link man skriver eller indsætter indeholder http:// eller https:// fjernes dette nu automatisk, i stedet for at fortælle at linket ikke må indeholde dette.
Såfremt man benytter mere end én loginmetode på sin løsning, er det nu muligt helt at skjule muligheden for at vælge 'standard' som loginmetode i listen over loginmetoder. Dette håndteres ved at sætte den dynamiske indstilling LOGIN / HIDE_BASIC_LOGIN til ON
Ved oprettelse af nyt navigationspunkt, i f.eks. lokal navigation, ikonmenu, fanemenu, linkmenu, globalmenu vil rettigheder automatisk blive kopieret fra det overliggende punkt til det nye. Dette vil hjælpe til at man ikke glemmer helt at sætte rettigheder på et navigationspunkt.
Bemærk: Der er ikke tale om nedarvning, hvor man efterfølgende kan ændre rettigheder på et niveau og automatisk få opdateret underliggende niveauer!
Det er nu muligt at klikke på telefonnumre og benytte protokollen 'tel:' på alle telefonnumre på medarbejdere og hurtigt ringe nummeret op. Ønsker man ikke denne funktionalitet kan den deaktiveret ved at sætte den dynamiske indstilling EMPLOYEES / ADD_TEL_LINK_TO_PHONENUMBERS til OFF
Dialogen er ændret således der benyttes den plads der er tilrådighed på skærmen for at minimere scroll-barer
Der er lavet en ny linktype, hvor det er muligt at konfigurere et opret indlæg menupunkt. Det betyder f.eks. at det er muligt at oprette indlæg fra en ikonmenu eller lignende navigation.
På selve linktypen konfigurerer man hvor indlægget skal oprettes i, ved at udpege en eller flere foldere.
Har man ikke CREATE (c) rettighed til en folder, får man naturligvis ikke muligheden selvom man klikker på linket.
Læs mere her.
Fra og med version 16.3 er det nu muligt at uploade video filer både fra PC og fra mobil.
Uploadede video placeres automatisk i editoren og fremvises for brugere ved brug af HTML5 funktionalitet.
Når videoen afspilles så tilpasses størrelsen af billedet til den plads der er til rådighed i webparten eller browseren (både på mobil og PC)
Efter videoer er uploadet, konverteres de til H.264 video codec, så man får en høj kvalitetsstandard.
Følgende videoformater supporteres: .mp4, .ogv, .mov, .webm, .mpeg, .mpg, .avi, .wmv.
Læs mere her.
Forudsætning
Ved opdatering til version 16.3 er det muligt at installere videokonverteringsservice, samt angive en Filestore som skal benyttes til lagring af videofiler (såvel original som konverteret)
Det er et krav at såvel video-konverteringsservice som Filestore er opsat og konfigureret korrekt ellers vil upload af video ikke være tilgængelig i løsningen.
Pladskrav
Vær opmærksom på at videofiler kræver meget plads, f.eks.:
1 minut video optaget på en mobiltelefon svarer til
60 MB med 720p HD ved 30 bps
130 MB med 1080p HD ved 60 bps
175 MB med 1080p ved 60 bps
350 MB med 4K (høj opløsning)
Backup
Vær opmærksom på at få ændret jeres backup til også at inkludere backup af den 'File store' hvor de fysiske videofiler bliver lagret, ellers kan man risikere at miste data ved et systemnedbrud
Ved bestilling af opdatering, husk at specificere under kommentarer såfremt I ønsker denne funktionalitet installeret!
Det er nu muligt at aktivere responsive håndtering af Dashboard zoner, således disse enten vises under hinanden, eller helt skjules for brugere såfremt bredden i browseren bliver mindre end en angivet størrelse.
Rækkefølgen Dashboard-zonerne skal vises på under hinanden, kan angives ved at tilføje værdi til sortering.
Der er tilføjet en ny dashboard zone i toppen, som har fået navnet 'Header'.
Zonen går på tværs af alle de øvrige zoner, på samme måde som 'Footer' i bunden.
På Dashboard og master dashboard indstillinger er det nu muligt at udpege en dashboard ansvarlig imellem de enkelte oprettede brugere i IntraNote. Visningen af den dashboard ansvarlige er muligt ved at opsætte den nye weblet 'Dashboard ansvarlig'.
Der er tilføjet en ny weblet 'Dashboard ansvarlig'. Webletten kan hente sin konfiguration fra Master Dashboard eller lokalt.
Det er muligt her at konfigurere hvordan information fra brugeren skal vises ved at konfigurere;
- Hvilken skrifttype, farve mv. der ønskes benyttet.
- om der skal vises et billede
- Størrelsen på billedet, om det skal være rundt
- Om der ønskes et email-link på medarbejderbilledet.
- Et navnemønster, hvor der via højreklik kan vælges mellem Login, Fornavn, Efternavn samt afdeling
- Om der skal være link på navnet, og hvor det skal linke hen (Ingen, til medarbejder detaljer, eller brugerdefineret URL)
- Om der ønskes tilstedeværelsesikon samt størrelsen på samme.
Designet på fanen 'Baggrund' er ændret så det er mere overskueligt og brugervenligt.
Layoutparten 'Indhold'
Det er nu muligt at aktivere indstillingen 'Tilpas billeder til bredde', hvorefter faste størrelsesangivelser på billeder i selve indholdet vil blive fjernet, og istedet vil billeder blive autotilpasset bredden hvori indholdet skal vises (Uden at ødelægge proportionerne), dog aldrig skaleret op.
Det tilsikrer at selv om indhold er skrevet på en PC, og der er angivet meget store billedstørrelser i indholdet, vil det kunne vises automatisk tilpasset til f.eks. en mobiltelefon, i komprimeret størrelse.
Layoutparten 'Læst af' NY
Der er tilføjet en ny layoutpart 'Læst af' som kan vise antallet af personer som har læst indlægget, uden at åbne statistikken først.
Layoutparten 'Hvem synes ikke om dette' NY
Der er tilføjet en ny layoutpart 'Hvem synes ikke om dette'. Viser navnene på de brugere, der ikke synes om indlægget. Brugernes navne fungerer som links til brugerstamkort
Bemærk: Kræver at den dynamiske indstilling GENERAL / ALLOW_LIKES har indstillingen ON
Layoutpart 'Antal indlæg i folderen' NY
Der er tilføjet en ny layoutpart 'Antal indlæg i folderen' til folderlayout. Her kan man vise antallet af indlæg i en folder, inden man åbner den.
Layoutpart 'Antal foldere' NY
Der er tilføjet en ny layoutpart 'Antal foldere' til folderlayout. Herved kan man f.eks. vise antallet af underfoldere til en folder, inden man åbner den.
Der er introduceret ny layout type, som kan benyttes i webparttyperne 'Jubilæum og fødselsdage' samt 'Medarbejder rotation'. Fordelen er at man på en nem måde kan ændre hvordan udseendet skal være, uden at være afhængig af udvikling af en customside.
I forbindelse med opdateringen er der installeret system layouts som automatisk bliver tilknyttet disse webparts.
Har man eksisterende customer sider, vil disse stadig være gældende indtil de fjernes fra custom biblioteket.
Der er følgende layout parts tilgængelige:
- Navn
- Titel
- Afdeling
- Billede
- e-mailadresse
- Jubilæumstype (fødselsdag/jubilæum)
- Jubilæumsdato
- Jubilæumsår
Webparten-konfigurationen er udvidet så det er muligt at
- rotere medarbejdere med en rotationstid i sekunder, mod før minutter
- det muligt at vælge et medarbejderlayout.
Fordelen er at man på en nem måde kan ændre hvordan udseendet skal være, uden at være afhængig af udvikling af en customside.
I forbindelse med opdatering til seneste release installeres systemlayouts som automatisk bliver tilknyttet webparten.
Har man en eksisterende custom-side, vil denne stadig være gældende indtil den fjernes fra custom-biblioteket.
Webparten-konfigurationen er udvidet så det er muligt at
- rotere medarbejdere med en rotationstid i sekunder, mod før minutter
- Ved rotation er muligt at bestemme rækkefølgen (Tilfældig, fornavn, efternavn eller ansættelsesdato)
- Ved rotation af det muligt at benytte et medarbejderlayout
Fordelen er at man på en nem måde kan ændre hvordan udseendet skal være, uden at være afhængig af udvikling af en customside.
I forbindelse med opdateringen er der installeret system-layout som automatisk bliver tilknyttet webparten, såfremt den er opsat til rotation.
Har man en eksisterende custom-side, vil denne stadig være gældende indtil den fjernes fra custom-biblioteket.
Listevisningslayout er endnu fast, og kan ikke tilknyttes medarbejderlayout - dette arbejdes der dog på til en senere version.
Der er tilføjet en ny webpart, som har samme funktionalitet som Weblettet 'Intrasearch'.
Webparten kan konfigureres med hensyn til hvilke områder der skal kunne søges i, hvilket område der er standard valgt, samt udseende af selve søgeboks mv.
Fordelen ved brugen af webparten er, at man ved benyttelse af webpartrettigheder kan have flere søgewebparts opsat på ét dashboard, og afhængig af hvilken bruger man er, så får man adgang til forskellige opsætninger.
Webpart konfigurationen er udvidet så det nu er muligt at vælge
- Indlægslayout der skal benyttes imens der scrolles, så det ikke kun er titlen som kan vises.
- Mulighed for at justere scroll-hastighed fra 1-5
Der er tilføjet en ny webpart, som har samme funktionalitet som Weblettet 'Intrasearch'.
Webparten kan konfigureres med hensyn til hvilke områder der skal kunne søges i, hvilket område der er standard valgt, samt udseende af selve søgeboks mv.
Fordelen ved brugen af webparten er, at man ved benyttelse af webpartrettigheder kan have flere søgewebparts opsat på ét dashboard, og afhængig af hvilken bruger man er, så får man adgang til forskellige opsætninger.
Hvis der i søgeresultatet er filer som er vedhæftet et indlæg, så vises der nu information om hvilket indlæg filen er vedhæftet. F.eks. 'Dokumentet er vedhæftet 'Tur på Silkeborg-søerne'.
Denne information er klikbar som et link ind til indlægget med den vedhæftede fil.
Hvis brugeren er i gang med at oprette eller redigere et indlæg og kommer til ved en fejl at klikke på et andet link vil brugeren nu blive spurgt
"Vil du forlade denne side? Ændringer du har foretaget gemmes muligvis ikke", inden et eventuelt link åbnes og arbejdet går tabt.
Funktionen til at eksportere tilbagemeldinger er udvidet til total at indeholde følgende felter
- Login,
- Navn
- Titel
- Telefon
- Medarbejdernummer
- Afdeling
- Firma
- Tilbagemeldingstidspunkt
Vedligeholdelse af tilstedeværelses-statusser er flyttet til SYSCONFIG siden, under systemindstillinger.
Hermed er man ikke afhængig af at skulle opsætte menupunkter for at kunne redigere disse statusser.
Der er nu support for brugersynkronisering fra Azure Active Directory. Integrationen opsættes som en service via installationsprogrammet.
Er dette en funktion I ønsker skal I kontakte ServiceDesk da det kræver teknisk assistance at lave den initielle opsætning.
Når fra-datoen ændres f.eks. 2 dage, vil til-datoen automatisk ændre sig tilsvarende.
Der er nu support for synkronisering af kalenderinformation fra Exchange 365 i Cloud.
Det kræver opsætning af forskellie parametre i f.eks. Azure AD før installation af synkroniseringen kan opsættes.
Kontakt vores servicedesk og book eventuelt en installation såfremt du har behovet.
Siden opret indlæg er nu ændret således at har man en mobiltelefon med en smal skærm (mindre end 400px bred view port) vil siden indeholde en meget simplere formular, kun bestående af
Sprog (såfremt man har licens til dette)
Overskrift
Tekst (med simple teksteditor funktioner)
Upload video/billede under tekstboksen (Video kræver at videokonvertering og filestore er konfigureret)
Men såfremt man f.eks. drejer telefon så skærmen bliver bredere, vil oprettelsesbilledet blive udvidet med følgende informationer
Underoverskrift
Publiceringsdato
Mulighed for valg omkring arkiveres/ingen udløbsdato
Valg af kontaktperson (såfremt det er aktivtiveret)
Valg af revisionsdato (såfremt det er aktiveret)
faner til upload af vedhæftede filer / resumebilleder
Nyt sproglag er tilføjet, hvor det er besluttet at labels svarer til Hollandsk.
IntraNote supporterer fra 16.3 igen alle browsere (IE, Edge, FireFox, Safari samt Google Chrome) omkring oprettelse og redigering med brug af Word. (Dog ikke på mobiltelefoner!)
Der er implementeret ny teknologi, som dog stiller krav om minimum Office 2010 SP3 for at kunne benyttes.
Der er ikke ændret i måden hvorpå du opretter og redigerer indlæg med Word, eller redigerer vedhæftede filer. Det er udelukkende kravet til Office 2010 SP3 du skal være opmærksom på!