Releasedato: 19-02-2016
I dette afsnit finder du beskrivelser af nye funktioner samt udvidelser til IntraNote Portal Server 16.1. Under de beskrevne hovedområder kan du se beskrivelser til flere af funktionerne.
Du kan til enhver tid se seneste krav til platformsupport (systemkrav) her.
Det er et krav at man kører seneste version af ADsync (version 3.1.8), da ADsync ellers fejler under afvikling.
Nyeste version kan downloades her (kræver login til ExtraNote)
Nu stopper supporten på alle ældre versioner af Internet Explorer
Det betyder at vi i relation til IntraNote Portal Server fra og med version 16.1 (releasedato 19. februar 2016) ikke længere supporterer IE9 og IE10.
Det er dog vigtigt at pointere, at det ikke er det samme som at IntraNote Portal Server ikke virker i disse browsere, men vi vil ikke teste på disse browsere, og vil ikke rette fejl som udelukkende er reproducerbare i disse browserversioner.
Webparten "Infobase Navigator' udgår og fjernes fra dine Dashboard i forbindelse med opdatering til 16.1.
Såfremt I har benyttet webparten så kontakt eventuelt vores konsulentafdeling for at finde en alternativ løsning på Jeres behov.
Husk jævnligt at slette browserens midlertidige internetfiler.
Man bør jævnligt tømme sin browser for midlertidige internetfiler, for at undgå at der kaldes en "gammel" side som er fjernet fra løsningen.
I Internet Explorer kan det gøres på denne måde =>
Tryk SHIFT+CTRL+DEL og sæt flueben ud for "Midlertidige internetfiler og webstedsfiler"
Som alternativ kan man følge denne vejledning:
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/view-temporary-internet-files#1TC=windows-7
Filerne ligger i folderen 'C:\Users\<username>
På sysinfo siden er der nu et bedre overblik over serverens status.
Der vises nu både database-version og aktuel websites webfilers version.
Eksempel:
Der er nu overblik over, samt direkte link til alle foldere som er opsat som RSS læsere.
Benytter du Custom CSS, så vil der være en oversigt over alle webpart-temaer, layouts, dashboards mv. som indeholder custom CSS, samt om det er aktivt. Man vil direkte fra oversigten kunne åbne og redigere/fjerne custom CSS på det enkelte element.
VIGTIGT: Har du custom-CSS i enten _vdir, Dashboard-indstillinger, webpart-temaer eller har du tidligere kopieret andre ikoner ind direkte i webfilerne, vil dette måske ikke længere være kompatibelt og vil eventuelt skulle ændres/opsættes via de nye designsider.
Kontakt eventuelt vores konsulentafdeling hvis du har brug for hjælp til dette.
Der er lavet nyt installationsprogram, som gør at patchinstalleren helt udgår.
Såfremt man har downloadet seneste frigivede version af installationsprogrammet, vil installationsprogrammet ved installation eller opgradering også installere seneste patch med det samme, så det ikke længere skal gøres af 2 omgange.
Installation af patch vil altid fremover skulle udføres ved at downloade seneste version af installationsprogrammet fra extranettet.
Features (udpluk)
Læs mere om installation her.
Det er nu muligt at opsætte valgfri port som benyttes til afsendelse af email fra alle systemets moduler. I den dynamiske indstilling EMAIL / SMTP_PORT angives hvilken port der ønskes benyttet.
Default er PORT 25 som hidtil.
Bemærk at der allerede fra version 15.2 er indført en ændring af funktionaliteten i farvevælgere, således at der nu er understøttelse for transparent (gennemsigtighed), på forskellige elementer. Det betyder at hvor der er angivet 'transparent' i farvevælgeren, vil elementet være gennemsigtig. Hvor farvevælgeren er 'blank' vil det i stedet medføre en farve som er overstyret af et andet farvetema afhængig af det enkelte element.
Der har været en søgestatistik-side tilgængelig i rigtig lang tid, hvor det bl.a er muligt at se hvilke søgetermer der bliver brugt, hvilke søgninger der giver 0 resultater, hvor lang tid søgninger tager osv.
Denne søgestatistik-side kan man nu indsætte linket til via linktypen 'IntraNote menu' under søgning.
Du kan læse meget mere om søgestatistik her
Vi har udvidet konfigurationsmulighederne omkring navigationslayout væsentligt.
I første omgang behøver du ikke foretage dig noget i forbindelse med dine eksisterende menuer, da vi har leveret systemlayouts med som er tilknyttet dine eksisterende menuer, således de burde se ud som det tidligere fast programmerede udseende.
Det betyder at man skal vælge navigationslayout ved opsætning af henholdsvis
Nogle af de nye features er bl.a:
Samtidig betyder det også at man på alle ovenstående menutyper kan opnå dropdown, fane-design eller hvad man nu ønsker sig, ved blot at konfigurere et layout og tilknytte dette til menuen.
Dette giver masser af fleksibilitet, såfremt man eksempelvis har behov for mere end én fanemenu osv.
Læs mere om navigationslayouts her.
Vær opmærksom på at såfremt man tidligere har benyttet custom CSS til manipulation af menuernes udseende, vil dette sandsynligvis se underligt ud, og vil eventuelt kræve konsulentassistance til at konfigurere i det nye bruger-interface.
Der er 2 nye indstillinger til angivelse af henholdsvis baggrundsfarve 1 og baggrundsfarve 2.
Ved angivelse af to forskellige farver vil det resultere i et farveforløb.
Angivelse af handling når indholdsvinduer vises er flyttet til layout.
Dashboard zonernes layout er udvidet således det er muligt for hver zone at angive
- Baggrundsbillede
- Ramme
- Baggrundsfarve 1 og 2
hvilket giver mange flere muligheder for at have speciel design i en eller flere zoner, uden at skulle designe specielt baggrundsbillede til dashboardet.
Yderligere er der nu mulighed for at angive henholdsvis øverst, højre, venstre og nederst margener for hver zone samt afstand mellem webparts i zonen.
Denne funktionalitet giver mulighed for bl.a. at få mere luft mellem webparts uden brug af custom CSS
Læs mere om dashboard-layout her.
Det er nu muligt via en setting på de enkelte layout parts at markere at billedet ønskes rundt.
Billedet vil følge højde- og bredde der er angivet på layout parten til at beregne diameteren.
Det betyder f.eks. at hvis højde og bredde ikke er ens, vil man få et ovalt billede.
Billedet vil blive centreret og autobeskåret til den angivne størrelse.
Eksempel:
Debatlayout er udvidet med layoutpart
- Forfatterbillede (inkl. mulighed for autobeskæring og rundt billede)
Det giver mere fleksibilitet at kunne placere billedet af forfatteren et andet sted end navnet.
- Tabelfarve
Indlægslayout er udvidet med følgende
- Ny layoutpart ikon
Hvilket gør det muligt at få vist f.eks. pdf, word, excel ikon afhængig af typen af indholdet, som det kendes i Infobase-stifinderen
- layoutpart Vedhæftede billeder linker nu til det originale billede i størrelse 100%
Oversigten over webpart-temaer blevet gjort mere overskuelig. Man skal ikke længere vælge via en dropdown, men kan i stedet vælge ud fra en liste, eventuelt ved at benytte filter i toppen af listen.
Symboler ud for webpart-temaet har følgende betydning:
Webpart-temaet er markeret som 'benyt som standard', og vil blive foreslået ved oprettelse af en ny webpart.
Webpat-tema er et system-tema, og er oprettet af IntraNote. Temaet kan ikke ændres eller slettes, men kan kopieres.
Webpart-temaer er på fanen Titel udvidet til også at indeholde konfigurationsmulighed for 'Titel - skrifttype'
Billede på medarbejderdetaljer bliver nu autobeskåret til størrelsen angivet i de dynamiske indstillinger
Billede på medarbejderliste bliver nu autobeskåret til størrelsen angivet i den dynamiske indstillinger
komponenten til opload af billede, samt vedhæftede filer på en medarbejder er skiftet, således store filer håndteres uden at give problemer på webserveren.
Vi har udvidet designmulighederne for Intrasearch søgewebletten.
Der er således nu muligt at konfigurere søgeboksens
samt listen med søgeområderne:
Læs mere om IntraSearch-webletten her.
Der genereres nu automatisk resumebillede af filens side 1, såfremt brugeren ikke selv udpeger et resumebillede.
Dette er gældende for PDF, DOC, DOCX, XLS, XLSX
Ønsker man ikke denne funktionalitet kan funktionaliteten deaktiveres via den dynamiske indstilling INFOBASE / FILEUPLOAD_AUTO_SUMMARY_IMAGE
På denne måde kan man gøre filuploads en smule mere interessante ved at vise resumebillede fra det uploadede dokument, via et tilpasset layout.
Læs mere om filuploads her.
Information om hvem der har læst et indlæg er blevet omskrevet, og fået nyt design.
Endvidere er statistiksiden blevet gjort responsivt, så den også passer til mobile brugere.
Eksempel:
Indstillingen 'Indlæs indhold af webpart ved maksimering' er fjernet. Det er således ikke muligt at indlæse indholdet i webparts der er minimeret.
Årsagen er oplevelsen af dårlig performance på løsninger, hvor man ikke var opmærksom på at man hentede data, selv om det ikke blev vist nogen steder.
Indholdsvinduet er den webpart som benyttes til visning af indhold.
Webpartrettigheder for denne webpart er fjernet. Det betyder at man nu ikke længere skal huske at sætte R (READ) rettighed på webparten, såfremt man benytter webpart rettigheder på sin løsning.
Filtreringswebparten benyttes til at brugeren kan filtrere nemt i sine søgeresultater fra IntraSearch webletten.
Webpartrettigheder for denne webpart er fjernet. Det betyder at man nu ikke længere skal huske at sætte R (READ) rettighed på webparten, såfremt man benytter webpart rettigheder på sin løsning.
Webparten Infobase Navigator webparten udgår, og vil ikke længere være supporteret i systemet.
Såfremt man har haft webparten placeret på et Dashboard, vil den blive slettet i forbindelse med opdateringen til 16.1
I konfigurationen af webparten er det nu blevet muligt at vise arrangementer 365 dage frem, i stedet for som før maksimalt 180 dage,
Det er nu muligt at bede om at få tydeligt vist antal ulæst indlæg der måtte være i webparten.
Dette gøres ved at markere indstillingen Vis antal ulæste i webpartens titel i webpartens trin 1.
Eksempel:
Denne information virker også når webparten er minimeret, og kan på denne måde fortælle brugeren om der 'gemmer' sig ulæste indlæg når den f.eks. maksimeres.
Læs mere her.
AD sync er udvidet med følgende funktionalitet:
AD felt IntraNote felt
Department Department
Department Company
AD felt IntraNote felt
thumbnailphoto Image
jpegPhoto Image
Ny setting
Derudover er der lavet en ny setting "ClearIfEmpty=true" til configurationsfilen ADsyncConfig.xml
Denne indstilling angiver om man ønsker eventuelt data slettet i IntraNote hvis feltet er tomt i AD.
VIGTIGT: For at kunne tage de nye funktioner i brug kræver det en opdatering af jeres AD.exe samt tilhørende filer.
Der medfølger en ny ADsyncConfig.xml med forudindtastede parametre, som blot kan tilpasses til de felter I allerede benytter.
Det er et krav at man kører seneste version af ADsync (version 3.1.8) efter opdatering til 16.1, da ADsync ellers fejler under afvikling.
Nyeste version kan downloades her (kræver login til ExtraNote)
Kontakt eventuelt serviceDesk for en opdatering.
Ved overførsel af dokument fra Acadre til IntraNote Portal Server, laves automatisk resumebillede af dokumentets side 1, såfremt brugeren ikke manuelt har angivet et resumebillede.