dk

 

IPS version 15.3.0

Releasedato: 23-10-2015

 

VIGTIGT - .Net Framework 4.5.2 påkrævet

 

IntraNote Portal Server version 15.2 og nyere kræver installation af .NET Framework 4.5.2 på web- og SQLserver

Du bør være opmærksom på, at ved opdatering til IntraNote Portal Server 15.2 vil installationsprogrammet kræve at .NET Framework 4.5.2 er installeret på serveren.
Såfremt dette ikke er tilfældet vil det ikke være muligt at gennemføre opdateringen/installationen.

 

Krævet opdatering: Visual C++ Redistributable for Visual Studio 2012 Update 4 (11.0.61030.0)
på server hvor IntraNote Indexing Service (DataManagerService.exe) er installeret

Vores indexeringsservice kræver desuden følgende opdatering installeret. Den kommer som en installerbar pakke som kan downloades og afvikles fra Microsoft: http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=30679

(Har du allerede installeret denne ved opdatering til version 15.2 behøver du ikke gøre yderligere) 

 

Følg eventuelt vores vejledning for klargøring af webserver

 

 

Fysisk cache til billeder

Fra og med version 15.3 caches billeder og grafikelementer fysisk i webserverens _vdir.

Dette muliggør en meget hurtigere tilgang til billeder og grafikelementer der benyttes rundt omkring i din løsning.

Du bør derfor være opmærksom på at der bør være fri diskplads på webserveren i størrelsesordenen 1 GB (har Iflere webservere, betyder det at cache lagres på hver server).

Men hvor meget plads der reelt er nødvendig vil være afhængig af hvor mange billeder og grafikelementer der  benyttes i løsningen.

Cachen opbygges løbende, så snart en bruger har fået vist et billede eller grafikelement, ved automatisk at placere billedet i den fysiske servercache.

 

Ved ændring eller sletning af elementer slettes/opdateres elementet automatisk også i serverens fysiske cache.

Det er ikke nødvendigt at tage backup af denne fysiske cache, da alle informationer også ligger i databasen. Slettes denne fysiske cache, vil den derfor blot blive opbygget igen efterhånden som billeder og grafikelementer bliver benyttet.

 

 

VIGTIGT - Ny licenskode, samt tillæg til licensaftale!

 

En opdatering fra før version 13.3.0 vil kræve ny licenskode installeret.
For at kunne få udleveret ny licenskode skal der underskrives et tillæg til jeres eksisterende licensaftale, da vi bl.a. har implementeret indrapportering af versionsnummer direkte fra jeres webserver til vores licensserver.

Kontakt derfor IntraNote a/s i god tid inden en eventuel planlagt opdatering, således I kan få disse tillæg på plads, og få en ny licenskode. Den nye licenskode kan rekvireres i god tid, og vil være kompatibel med tidligere versioner.

 

Du kan derfor allerede nu få dette bragt i orden, så du ikke bliver forsinket i forbindelse med opdateringen som frigives 23. oktober 2015.


BEMÆRK: Kører du på ældre Windows 2003 servere, vil det kræve en opdatering af hele din server, da Windows 2003 server ikke supporterer .Net Framework 4.5!

 

Systemkrav til IPS 15.3.0

 

 

 

Husk jævnligt at slette browserens midlertidige internetfiler.

 

Man bør jævnligt tømme sin browser for midlertidige internetfiler, for at undgå at der kaldes en "gammel" side som er fjernet fra løsningen.

I Internet Explorer kan det gøres på denne måde =>

 

 

'Funktioner' -> CTRL+SHIFT+DEL

 

  Systemforbedringer

 

Design

 

Autobeskæring af billeder

Alle layout-parts som kan indeholde/vise billeder (f.eks. Resumé billeder, brugerbillede, vedhæftninger osv) kan nu konfigurers til at autobeskære billeder ud fra billedets orientering, i stedet for kun at resize hele billedet.
Dette gør at brugerne ikke nødvendigvis skal have fat i et billede der passer nøjagtig i størrelsen på designs til eksempelvis resumebilleder, men i stedet kan lade billedet autobeskære.
Se beskrivelse og eksempel længere nede.
 

VIGTIGT: Har du custom-CSS i enten _vdir, Dashboard-indstillinger, webpart-temaer eller har du tidligere kopieret andre ikoner ind direkte i webfilerne, vil dette måske ikke længere være kompatibelt og vil eventuelt skulle ændres/opsættes via de nye designsider.

Kontakt eventuelt vores konsulentafdeling hvis du har brug for hjælp til dette.

 

 

 

Performance-optimering

 

Vi har optimeret følgende områder i IntraNote Portal Server, således Dashboard og andet data kan loades endnu hurtigere i brugerens browser:
 

  • Webparten Infobase layout skabelon er totalt omskrevet, således data til denne webpart type loades så optimalt som muligt.
    Det betyder at hastigheden på denne webpart er optimeret en hel del, og at den efterhånden meget avancerede logik der hører til denne webpart kun loades én gang per dashboard.
     
  • Billeder og grafikelementer gemmes nu i en fysisk server-cache på webserveren.
    Dette gør bl.a. at vi ikke skal hente billeder og grafik ud af databasen med mindre der er sket ændringer.

 

Målinger på de nye optimeringer, viser ud fra et gennemsnit at

  • Et Dashboard loades nu med en gennemsnitlig performance-forbedring på 33%
  • Indholdet i en folder i billeddatabasen vises med en gennemsnitlig performance-forbedring 60%

 

 

     Basispakken

 

Generelt

 

Transparent farve

Bemærk at der allerede fra version 15.2 er indført en ændring af funktionaliteten i temaer, således at der nu er understøttelse for transparent (ingen farve), på elementer der vises i en webpart. Vi henviser til beskrivelsen under version 15.2 

 

Fav-icon

Der er nu support for fav-icon som både vil blive vist i PC'ens browser, samt på mobile enheder.

Ligeledes benyttes samme ikon hvis man på benytter 'Tilføj til hjemmeskærm' på sin mobile enhed.

 

IntraNote distribuerer et standard ikon, som er placeret i roden af _web filerne. Ønsker man sit eget ikon, skal dette derfor overskrives.

Ikonfilen er navngivet 'apple-touch-icon.png' og ikonet er lavet i størrelsen 192x192 pixel.

 

Såfremt man ønsker at udskifte ikonet, skal det derfor have samme størrelse og samme navn for at fungere optimalt.

 

Webpart-layouts

 

Infobasefolder-layouts

 

Link til Infobasefolder har tidligere vist indholdet af folderen i et ældre design der ikke var muligt at ændre. Dette er nu lavet om, idet der er introduceret Folder-layouts baseret på samme logik som Indlægs-layout.

Nedenstående eksempel er visning af henholdsvis layout fra version før 15.3:

 

 

Før version 15.3:

Gammel visning af folderindhold

 

Fra og med version 15.3:

Dette layout har modsat det gamle mulighed for dels at vise underfoldere, folderens billede (eventuelt autobeskåret), folderens beskrivelse, antallet af indlæg i folderen, samt notifikation omkring antallet af ulæste kommentarer i hver debattråd

 

 

 

 

Der er følgende nye Infobase Folder layout-parts

 

Informationer

- Antal indlæg

- Beskrivelse

- Billede

- Id

- Ikon

- Indlæg i folderen

- Metadata (vis tilknyttede)

- Sprog

- Sti

- Titel

- Underfoldere 

  

Funktioner

- Abonnement

- Filupload

- Flyt markerede

- Log

- Metadata (rediger)

- Opret eksternt link

- Opret Indlæg

- Opret Indlæg Word

- Opret Link

- Ret folder

- Rettigheder

- Slet markerede

- Til top

- Tilbage

- Tilføj til mine links

- Udskriv markerede

- Vis arkiv

 

Læs mere om folderlayouts her.

 

Debat-layouts

Det er blevet muligt selv at sammensætte sit debat-layout til brug for indlejret debat.

Der er følgende nye debat layout-parts:

 

Informationer

- Forfatter

- Indhold

- Læst/Ulæst

- Oprettet

- Svar

- Teaser

- Titel

  

Funktioner

- Besvar

- Fold ud/ind

- Ret

- Slet

- Synes om / Synes ikke om

 

 

I indlægslayout er det bl.a. muligt at vælge layoutparten 'Debat indlejret'

- denne indlejrede debats design har tidligere været foruddefineret, dog med mulighed for simple ændringer i form af skrift styles.
Nu er det muligt i stedet at benytte et specifikt Debat-layout, enten system-layoutet, eller ved at kopiere og tilrette sit eget layout med placering af layoutkomponenter, inkl. f.eks. billede af brugeren.

Kontakt eventuelt vores konsulentafdeling for en grundigere gennemgang af mulighederne.

 

Markering af 'Brug typografi fra debat-layout' aktiverer skriftstørrelser mv. opsat i debatlayoutet i stedet for de i layout-parten angivne.

 

Læs mere om debatlayouts her.

 

VIGTIGT: Såfremt I har fået lavet custom-ændringer i f.eks. medarbejderdetaljevisning, custom CSS eller andet,  kan det kræve konsulenthjælp at få de nye design-muligheder implementeret på jeres sider.

 

 

Webpart-layout oversigt

 

Oversigten over webpart-layouts er blevet gjort bedre, ved at man ikke længere skal vælge via en dropdown, men i stedet kan vælge ud fra en liste, eventuelt ved at benytte filter i toppen af listen.

 

Symboler ud for layoutet har følgende betydning:

 Layoutet er markeret som 'benyt som standard', og vil blive benyttet såfremt der ikke er angivet et layout til visningen, eller systemet ikke kan finde det layout der er angivet (eks. fordi det er blevet slettet)

Layoutet er et systemlayout, og er oprettet af intraNote. Layoutet kan ikke ændres eller slettes, men kan kopieres.


 

Margen på alle layout-parts

 

Det er nu muligt på alle layout parts at angive margener, således man kan få en ønsket afstand imellem de enkelte layout-parts og dermed forhindre at de 'hænger sammen'.

  

 

 

Indlægs- og folderlayout-part 'Sti'

Det er nu muligt at skifte ikonet der benyttes til separator mellem foldernavne i stien.

 

 

 

Indlægslayout-part 'Versionshistorik'

 

Layoutparten har fået tilknyttet et ikon i alle tilgængelige ikontemaer - og der kan nu vælges om man ønsker funktionen vist med ikon eller som tekst:

 

 

Indlægslayout-part 'Afkrydsningsfelt'

En ny funktions-layoutpart som lavet et afkrydsningsfelt.

Denne layoutpart har kun en funktion hvis den indgår i visningen af indlæg i f.eks. et folderlayout, hvor der er mulighed for at benytte funktionen 'Slet markerede', 'Flyt markerede' osv.

 

 

Indlægslayout-part 'Debat'

Layoutparten er udvidet med en ny indstilling 'Vis antal ulæste', som vil vise et antal ulæste kommentarer ovenpå den valgte grafik:

 

 

 

Indlægslayout-part til Infobase kalender

Der er tilføjet nye layoutparts til brug for kalenderbegivenheder, hvilket skulle gøre det nemmere at få et tilfredsstillende layout

  • Kalender begivenhed start (dato)
  • Kalender begivenhed slut (dato)
  • Kalender begivenhed start (tid)
  • Kalender begivenhed slut (tid)
  • Kalender begivenhed (periode)

Sidstnævnte har man mulighed for at aktivere en logik således at slutdato kan skjules, såfremt det er samme dato som startdato.

Det samme gør sig gældende for 'Kalender begivenhed slut (dato)' samt 'Kalender begivenhed (dato og tid)'

 

Indlægslayout-part til visning af brugerens 'afdeling' og 'firma'

Der er tilføjet nye layoutparts til visning af henholdsvis en brugers 'afdeling' eller 'firma':

  • Last edited by (Afdeling)
  • Created by (Afdeling)
  • Contact person (Afdeling)
  • Last edited by (Firma)
  • Created by (Firma)
  • Contact person (Firma)

 

 

 

 

 

 

 

 

     Infobase

 

Link til folder

Når man opretter et link til en Infobasefolder er det nu også muligt at vælge et folderlayout der skal benyttes ved visning af folderens indhold.

Vælges ingen, vil folderlayout sat som default blive benyttet.

 

    Webparts

 

 

Genvej til layouts

Det er nu muligt at klikke på en genvej der vil åbne det aktuelle layout der måtte være valgt i dropdown feltet. Her er det muligt direkte at rette eller kopiere et layout og derefter gemme ændringer, for derefter at vende tilbage til konfigurationssiden i webparten når man er færdig.

Samme funktionalitet som har været til rådighed i forbindelse med webpart-temaer.

 

 

 

 

Abonnement Infobasen

Filterfunktioner

Der er tilføjet en ny filter funktion, som giver mulighed for at filtrere indlæg der vises i brugerens abonnementswebpart:

- Nyere end ansættelsesdato (Her vises kun indlæg hvor publiceringsdatoen er nyere end brugerens ansættelsesdato) - standard indstilling

- Begræns til nyere end # måneder (her vises kun indlæg hvor publiceringsdatoen er nyere end # måneder fra dags dato)

 

 

 

Infobasen Ulæste indlæg

Filterfunktioner
Der er tilføjet en ny filter funktion, som giver mulighed for at filtrere ulæste indlæg der vises i webparten for brugeren:

- Ingen begrænsning - standard indstilling

- Nyere end ansættelsesdato (Her vises kun indlæg hvor publiceringsdatoen er nyere end brugerens ansættelsesdato)

- Begræns til nyere end # måneder (her vises kun indlæg hvor publiceringsdatoen er nyere end # måneder fra dags dato)

 

Manuel sortering

Ligeledes er det blevet muligt at sortere de valgte folderes rækkefølge manuelt, hvisman fjerner markeringen i 'Sortér alfabetisk'.

Sortering udføres ved hjælp af simpel træk-og-slip:

 

 

 

 

 

Infobase Layout-skabelon

Filterfunktioner

Der er tilføjet tre nye indstillinger i trin 1 i webpartopsætningen:

 

- Det er muligt at markere 'Vis kun ulæste indlæg'

- Det er muligt at markere filteret 'Nyere end ansættelsesdato'

- Vis knappen 'Vis flere indlæg' således der ikke hentes flere end højst nødvendigt af gangen af hensyn til performance.
  Hvis der er angivet 10i antal poster, vil knappen vise 'Vis 10 flere indlæg' og blive ved indtil der ikke er flere at vise.

 

 

 

 

 

 

Infobase Folder layout (NY WEBPART)

Der er tilføjet en ny webpart til visning af Infobase folder indhold.

I Webpartens opsætning angives med hvilket folderlayout indhold skal benyttes til visning, samt hvilket layout der skal benyttes til visning af eventuelle underfolderes indhold.

 

Visning af indholdet af en folder baseret på system folder-layout kan f.eks. se således ud:

 

Enkelte layoutparts er afhængige af licens til f.eks. sprog, Word editor mv.

 

 

 

Sitemap

Webpartens indstillinger er udvidet med mulighed for at angive hvilket folderlayout der skal benyttes ved visning af Infobasefolderen der klikkes på i webparten.

 

 

 

 

    Booking (Tillægsmodul)

 

Forplejningsoversigt

Filterfunktionen i toppen af forplejningsoversigten er ændret således

- Mulighed for at markere 'egne reservationer'

- Oprettet af er nu ændret til valg af en specifik bruger, i stedet for fritekst

- Filteret gemmes således brugeren ikke hver gang skal opsætte samme filtre

 

Eksempel på udseende:

 

 

    IntelliForms (Tillægsmodul)

 

Tabel design

Der er implementeret samme kontrol i tabel design som på formularer, hvilket gør det muligt

 

- at sortere felterne i tabellen via træk og slip

- at dobbeltklikke på feltnavnet for at ændre det, uden at feltet bliver fjernet, og dermed bryde eventuelle referencer

- at slette felt via klik på

 

 

 

    Mobile (Tillægsmodul)

 

 

Opret indlæg

Siden opret indlæg er nu ændret således at har man en mobiltelefon med en smal skærm (mindre end 400px bred) vil siden indeholde en meget simplere formular, kun bestående af

  • Sprog (såfremt man har licens til dette)

  • Overskrift

  • Tekst (uden teksteditor funktioner)

 

Men såfremt man f.eks. drejer telefon så skærmen bliver bredere, vil oprettelsesbilledet blive udvidet med følgende informationer

  • Underoverskrift

  • Publiceringsdato

  • Mulighed for valg omkring arkiveres/ingen udløbsdato

  • Valg af kontaktperson (såfremt det er aktivtiveret)

  • Valg af revisionsdato (såfremt det er aktiveret)

  • faner til upload af vedhæftede filer / resumebilleder

 

 

 

 

    Word-editor (Tillægsmodul)

 

Oprettelse og redigering i Chrome

Google har udrullet en opdatering til Chrome-browseren som disabler NPAPI plugins (fra og med Chrome 42), som medføret at brugere af IntraNote Portal Server eller DocuNote Webportal, der anvender Chrome-browseren, ikke længere kan redigere og oprette indhold med Word.

Her er lidt info om problemet: http://thesharepointfarm.com/2015/04/chrome-support-of-the-sharepoint-2013-media-webpart/

 

Ifølge Google vejledningen kan plug-ins aktiveres i Chrome (til og med Chrome 44) ved at skrive "chrome://flags/#enable-npapi" i Chromes adresselinie (bemærk at disse ændringer foretages på brugerens eget ansvar).

Per september 2015 har Google HELT fjernet understøttelsen, når der opdateres til Chrome 45, hvorefter det ikke længere er muligt at benytte Chrome til Word-editor. På nuværende tidspunkt har Microsoft meldt ud, at man ikke vil udvikle andre plugins til Chrome som kan erstatte dem der udgår.
Derfor: Benyt venligst en anden browser end Chrome såfremt man har behov for at redigere Word-indhold.

 

Bemærk at man ikke kan benytte Chrome-browseren i 64-bit versionen til at redigere og oprette indlæg med Word i IntraNote Portal Server, Microsoft/Chrome (64 bit) har aldrig understøttet den funktionalitet.

IntraNote Portal Server vil fra release 15.3 automatisk forhindre brugeren i at redigere Word indhold såfremt brugeren benytter en Chrome-browser version 45 eller nyere.

 

Mulig løsning fra og med Chrome version 45:

Aktiver den dynamiske indstilling WORDEDITOR \ ENABLE_BATCH_FILE ved at angive værdien ON.

 

Derved vil IntraNote Portal Server kontrollere om det er muligt at starte Word som editor via npapi plugin. Er det ikke muligt, vil sitet istedet sende en 'startword.bat'-fil til brugeren, som brugeren så skal åbne.

Dette vil starte redigering/oprettelse af indlægget i Word som man kender det.

 

Du bør informere dine brugere såfremt du aktiverer denne indstilling, så de ikke tror der pludselig er tale om en virus.

 

IntraNote a/s | Papirfabrikken 20A | 8600 Silkeborg | Tlf. 7026 9500 | www.intranote.dk