Før man opretter en arbejdsrumsskabelon
Arbejdsrumsskabeloner gør det muligt at standardisere oprettelsen af arbejdsrum. I en arbejdsrumsskabelon sætter man både dashboard og folderstruktur op for de arbejdsrum, der oprettes ud fra skabelonen fremover. Dette giver mulighed for at klare meget af opsætningen af f.eks. Infobase-webparts på skabelonniveau. På den måde sparer man en masse tid, da store dele af opsætningen kun skal foretages én gang. Samtidig er det let at skabe ensartethed på tværs af arbejdsrum.
Der er en række ting, man skal have styr på før man opretter en arbejdsrumsskabelon. Det er nødvendigt at oprette følgende:
Administrationen af arbejdsrum findes på siden Dashboard-opsætning, som findes på administrationsdashboardet.
Når man befinder sig på siden Dashboard-opsætning, opretter man en arbejdsrumsskabelon således:
Systemet indeholder en række Infobase-webparts, som på den ene eller den anden måde udstiller indhold fra Infobasen. Med arbejdsrumsskabeloner er det muligt at sætte disse webparts op på skabelonniveau, så det ikke er nødvendigt at gøre for de enkelte arbejdsrum.
I eksemplet nedenfor indeholder en skabelon-folderstruktur en kalenderfolder (kaldet Kalender), som kan indeholde begivenheder, som brugerne kan se i webparten Infobase-kalender:
Da folderen Kalender ligger i skabelon-folderstrukturen, vil folderstrukturen for arbejdsrum, der oprettes med denne skabelon, indeholde en lignende folder. Kalenderfunktionaliteten kan nu foruddefineres ved blot at sætte webparten Infobase-kalender op på skabelon-dashboardet og vælge folderen Kalender i skabelon-folderstrukturen:
Når der fremover oprettes et nyt arbejdsrum på baggrund af skabelonen, vil det automatisk få en kalenderwebpart, som peger ned i kalenderfolderen for det aktuelle arbejdsrum.
Dette fungerer på samme måde for andre Infobase-webparts.