Det er muligt at få bookingmodulet til at lave en afregning over forbrugte ikke-unikke ressourcer for en bestemt periode.
For at det kan lade sig gøre, kræver det dog at funktionen er aktiveret (link til DS BOOKING / SHOW_SETTLEMENT), og konfigureret korrekt.
Systemet holder selv styr på hvem der udfører en afregning, og registrerer hvem der har udført den.
Det er muligt løbende at genudskrive/udføre tidligere afregninger igen, såfremt det skulle blive nødvendigt.
Det er altså en forudsætning for at kunne udføre en afregning at det forbrugte antal på de enkelte ikke-unikke ressourcer er indrapporteret.
VIGTIGT: For at sikre korrekt filformat i forbindelse med afregning, er det meget vigtigt at tilhørende dynamiske indstillinger er opsat korrekt.
Se nederst på siden hvilke indstillinger der skal være opsat afhængig af hvilket format man ønsker afregningsfilen leveret i.
Afregningsperiode
Booking modulet foreslår selv en afregningsperiode når man tilgår siden. Standard vil slutdatoen være dags dato, og startdatoen sættes til datoen for sidste afregnings udførelse
Hvad består en opgørelse af?
En opgørelse består af to dele:
Eksempel på CSV filens indhold:
Filen kan være baseret på en fortolkning af KMD’s snitflade standard GQ311001Q (finansposteringer) eller GQ418001Q (fakturaposteringer) og er umiddelbart kompatibel med ERP systemet PRISME (Axapta).
Formatet for afregningsfilen opsættes i den dynamiske indstilling BOOKING / SETTLEMENT_INTERFACE.
Eksempel på formatet i afregningsfilen baseret på KMD’s snitflade standard GQ311001Q:
Som udgangspunkt skal funktionen aktiveres med den dynamiske indstilling BOOKING / SHOW SETTLEMENT som sættes til ON.
For at kunne afregne, er det nødvendigt også at vide hvem der skal betale. Dette opsættes under Betalere og mødetyper.
Vær opmærksom på at alle dynamiske indstillinger i gruppen BOOKING startende med navnet 'Settlement_' skal have de korrekte værdier.
Skal der sendes en email skal IntraNote portal server være sat op til at sende e-mails.
Afhængig af ønsket til afregningsfilens format skal man opsætte følgende indstillinger:
Ved KMD GQ311001Q (Finansposteringer)
BOOKING / PAYER_SHOW_SELECT SKAL have værdien ON
BOOKING / SHOW SETTLEMENT SKAL have værdien ON
BOOKING / SETTLEMENT_INTERFACE SKAL have værdien GQ311001Q Finance
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_INTERFACETYPE SKAL have værdien G69
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_ORGANIZATIONUNIT bør have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_POSTTYPE bør have værdien NOR
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_REGLOCATION bør have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_FILE_PATH SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_SETOFF_ACCOUNT SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_MACHINE_NO bør have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_ORGANIZATIONTYPE bør have værdien
BOOKING / SETTLEMENT_EMAIL SKAL have en værdi
BOOKING / EMAIL_SUBJECT SKAL have en værdi
Ved KMD GQ418001Q (Fakturaposteringer)
BOOKING / PAYER_SHOW_SELECT SKAL have værdien ON
BOOKING / SHOW SETTLEMENT SKAL have værdien ON
BOOKING / SETTLEMENT_INTERFACE SKAL have værdien GQ418001Q Invoice
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_INTERFACETYPE SKAL have værdien G92
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_ORGANIZATIONUNIT SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_FILE_PATH SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_SETOFF_ACCOUNT SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_AFSTEMNINGSENHED SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_ADD_DAYS_PAYMENT SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_SUBSCRIBER_ID SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_FORVALTNING_NR SKAL have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_MEDIATYPE bør have værdien 2
BOOKING / SETTLEMENT_HEADER_AREANUMBER bør have en værdi
BOOKING / SETTLEMENT_PAYMENT_TYPE bør have værdien 700
BOOKING / SETTLEMENT_USER_VOLUMENUMBER
BOOKING / SETTLEMENT_FIXED_YEAR
BOOKING / SETTLEMENT_EMAIL SKAL have en værdi
BOOKING / EMAIL_SUBJECT SKAL have en værdi