dk

 

Kalender

 


Generelt

 

Med en Infobase-kalender kan du vise indlæggene under en folder som punkter i en kalender. Den viser den løbende måned og markerer dags dato. De punkter (aftaler) der vises, dækker en periode som administratoren bestemmer længden på.
Ved at bruge flere foldere kan du lave flere særskilte kalendere i én, sådan at brugerne kan skifte mellem dem ved hjælp af en drop-down menu.

 

Kalenderen kan sættes op til at give brugerne mulighed for at downloade en kalenderaftale, når de tilmelder/framelder sig en begivenhed. Dette virker både i diverse desktop-browsere samt i mobile browsere.

Funktionaliteten forudsætter naturligvis, at tilmelding er slået til. Aktivering af funktionaliteten er en del af opsætningen af layoutelementerne Tilmeld og Frameld.

 

Når funktionen er slået til, klikker brugeren på layoutelementet for tilmelding:

 

Herefter fremkommer et vindue med et link til download af kalenderaftalen:

 

 

Opsætning af kalenderfolder

 

Før du kan sætte en folder op til at fungere som kalenderfolder, kræver det at du sætter den dynamiske indstilling INFOBASE/ALLOW_CALENDARFOLDER til ON.

 

For at markere en folder som en kalenderfolder, skal du:

  1. Gå til Infobase stifinderen.
  2. Find den folder du ønsker at markere som en kalenderfolder, højre-klik på den, og vælg Redigér fra højre-kliksmenuen.

  1. Sæt et flueben i afkrydsningsfeltet ud for Kalender.

    Bemærk at skal det være muligt for brugerne at tilmelde sig en begivenhed i kalenderen, skal Rettigheder på indlæg være sat til Ja. Når en begivenhed oprettes, skal de brugergrupper, som skal kunne tilmelde sig begivenheden, have R- og C-rettigheder.
    Tilmelding og framelding foregår vha. de to layoutelementer Tilmeld og Frameld, som skal sættes på det layout der vælges under Indholdslayout i opsætningen af webparten.

  2. Tryk Gem. 

Dette kan selvfølgelig gøres på lignende vis, når du opretter en ny folder.

 

 


Opsætning af webpart

 

Udover standardtrinene for opsætningen af en Webpart, har Webparten følgende trin:

 

Trin 1: Infobase-kalender 

 

Ved trin 1 i opsætningen af webparten 'Infobase-kalender', skal du tage stilling til følgende:

 

Skal vises i

Her vælger du, hvordan de enkelte kalenderindlæg skal vises, når man klikker på dem for at se flere detaljer - i det store hovedvindue MAIN, eller i et nyt vindue.

 

Listelayout

Her vælger du, hvilket webpartlayout der skal bruges til at vise indlægget i listen over begivenheder.

 

Indholdslayout

Her vælger du, hvilket webpartlayout der skal bruges til at vise indholdet, når en bruger klikker på en overskrift i Webparten.

 

Dage fra dags dato

Her vælger du, hvor mange dages aftaler kalenderen skal vise. Hvis man fx skriver 2, viser den aftalerne for den markerede dato, samt de følgende to dage.

 

Tilmeldingslistelayout

Her vælger du, hvilket webpartlayout der skal bruges til at vise indlægget i listen over begivenheder, brugeren har tilmeldt sig.

 

Vis kalender

Hvis der sættes flueben i dette felt, vises en kalender som kan bruges til at vælge en anden dato end dags dato. Hvis ikke, viser webparten blot begivenheder ud fra dags dato.

 

Vis tilmeldinger

Her angiver man om brugerne kan tilmelde sig den aktuelle aktivitet.

 

Datakilde

Her vælges datakilden, hvilket vil sige der hvor indlæggene skal komme fra. Som standard er angivet foldere, men tags og taksonomiklasser kan også vælges.

 

Hvis foldere er angivet, skal man udvælge de foldere man vil vise indlæg fra nedenunder.

Hvis tags er valgt skal man vælge de tags der er knyttet til de indlæg der skal vises. Under tags kan eller/og vælges. Hvis flere tags er valgt, bliver indlæggene under begge tags vist hvis man vælger "eller" i mulighederne nedenunder. Hvis man derimod vælger "og" nedenunder, vises indlæggene der har alle de valgte tags. Hvis kun et tag er valgt gør det ikke ingen forskel om eller/og er valgt.

Hvis taksonomiklasser er valgt skal man vælge de taksonomiklasser der er knyttet til de indlæg der skal vises. Under taksonomiklasser kan eller/og vælges. Hvis flere taksonomiklasser er valgt, bliver indlæggene under alle taksonomiklasserne vist hvis man vælger "eller" i mulighederne nedenunder. Hvis man derimod vælger "og" nedenunder, vises indlæggene der har alle de valgte taksonomiklasser. Hvis kun en taksonomiklasse er valgt, gør det ingen forskel om eller/og er valgt.

 

Vis ikoner

Her vælges hvilke ikoner der skal vises. Det er muligt at få vist ikoner for oprettelse af indlæg, oprettelse af Word-indlæg og visning af begivenheder, brugeren har tilmeldt sig.

 

 

IntraNote a/s | Papirfabrikken 20A | 8600 Silkeborg | Tlf. 7026 9500 | www.intranote.dk