Denne webpart er brugerens mulighed for at få en oversigt over, hvad der er sket af "nyt siden sidst".
I abonnementswebparten får hver bruger løbende vist indlæggene fra de Infobasefoldere, som vedkommende abonnerer på, efterhånden som de udkommer. De bliver vist i oversigtsform, og man åbner et indlæg ved at klikke på dets overskrift.
Ud for hvert indlæg vises en kuvert der angiver om brugeren har læst indlægget; en åbnet kuvert indikerer at indlægget er læst, imens en lukket kuvert indikerer at indlægget er ulæst. Et læst indlæg forsvinder fra oversigten den følgende midnat, og vil derfor være væk dagen efter.
Man kan selv fjerne et ulæst indlæg fra sin oversigt ved at markere det og klikke på slet-ikonet i webpartens topbjælke. I indlæggets statistik vil det så fremgå, at brugeren ikke har læst indlægget.
Man kan læse foregående indlæg I et abonnement ved at klikke på foldernavnet. Man får så en oversigt over indlæggene i folderen, hvor man åbner indlæg ved at klikke på dem.
Der er mulighed for at begrænse de viste indlæg til indlæg oprettet efter brugerens ansættelsesdato eller indlæg oprettet indenfor x måneder.
Udover standardtrinene for opsætningen af en webpart, har webparten følgende trin:
Trin 1: Opsætning af liste
Layout
Det layout som anvendes, når et indlæg åbnes.
Skal vises i
Hvor indlægget vises når man klikker på det. F.eks. et nyt vindue.
Sortering
Den rækkefølge indlæggene skal vises i. Det er blandt andet muligt at sortere efter tidspunkt for oprettelse, tidspunkt for seneste rettelse og titel
Vis ikon
Angiver om der skal være en knap, der giver adgang til opsætning af brugerens personlige abonnement.
Skjul kolonneoverskrifter
Hvis der sættes flueben i dette felt, skjules bjælken med kolonneoverskrifter i webparten.
Aktiv sortering
Angiver om man skal kunne ændre på indlæggenes rækkefølge i oversigten ved at klikke på kolonneoverskrifter.
Filter
Her vælges det om de viste indlæg skal være begrænset til indlæg nyere end brugerens ansættelsesdato eller indlæg nyere end x måneder.
Hvilke felter…
Vælg de oplysninger der skal vises om indlæggene i oversigten, og angiv evt. kolonnebredde.
Trin 2: Sortér kolonner
Vælg den rækkefølge, indlæggenes oplysninger skal stå i. Brug musen til at flytte dem vha. træk-og-slip.
Trin 3: Tooltip indhold
Markér de typer af oplysninger, som skal vises, når brugeren holder musen over et indlæg i webparten.
Trin 4: Vælg fokus foldere der skal fremhæves
De folder man udpeger her, vil brugeren blive gjort ekstra opmærksom på hvis han klikker på ikonet Opsæt personligt abonnement på forsiden af webparten.
For brugeren vil det se ud som på nedenstående billede:
Dette trin er den dynamiske indstilling WEBPART / SUBSCRIPTION_FOCUSFOLDERS er sat til ON.
Trin 5: Angiv Metadata-filter
Her angives metadata-filter.
Brug metadatafilter
Hvis der anvendes metadata, kan denne funktion bruges til at indskrænke visningen af de indlæg som brugeren har abonnement på, til de af dem, som ligger i foldere der har fået bestemte metadata hæftet på sig. Når der vælges Ja, vil følgende felter fremkomme:
Vis indlæg fra foldere der
Angiv om en folder skal have alle de metadata der angives nedenfor for at få indlæggene vist, om det er nok, at den bare har en eller flere, eller om den ikke må have nogen af de valgte.
Visning
Angiv, hvordan indlæggenes metadata skal vises i webparten. Du kan vælge enten at få angivet både kategorien og værdien, eller blot værdien.
Vælg metadata
Vælg de metadata, som de pågældende foldere skal have, for at nye indlæg fra dem bliver vist. Det gøres ved at klikke på ikonet ud for Vælg metadata. Det er muligt at vælge flere metadatakategorier, og de vil så blive vist under hinanden.
For at kunne se dette trin, er det nødvendigt, at den dynamiske indstilling INFOBASE/USE_FOLDER_METADATA er sat til ON.
Det er muligt for brugeren selv at kunne markere alle indlæg i webparten, og derefter f. eks. angive dem som læst.
Denne funktionalitet kræver, at den dynamiske indstilling INFOBASE / SUBSCRIPTION_ALLOW_MARKALL er sat til ON.
Læs mere om vedligeholdelsen og håndteringen af abonnementer i Infobase stifinderen her.